Quickscan

Voor wie is een verkooptraining geschikt?

Tijdens intakegesprekken voor verkoop- of communicatietrainingen hoor ik vaak dezelfde statements van mijn opdrachtgevers. Hieronder treft u een aantal van de meest genoemde statements aan. Tijdens mijn observaties in hun optiekbedrijven krijg ik dit in praktijksituaties vaak bevestigd.

Herkent u één of meerdere van deze statements in deze quickscan hieronder dan wil Optical Support graag een contributie leveren. Wij kunnen het verbeterpotentieel en de daarvoor benodigde coaching- en opleidingsmogelijkheden met u bespreken.

Mijn medewerker(s) (m/v)…

 

    • ..... maken tijdens de begroeting onvoldoende contact met de klant.

    • ..... voelen zich soms onzeker tijdens klantencontacten.

    • ..... behouden tijdens het verkoopgesprek onvoldoende de leiding.

    • ..... adviseren ‘conservatieve’ monturen.

    • ..... verkopen vaak ‘veilige’ monturen, zoals bijv. randloze- of glasbrillen.

    • ..... adviseren het liefst monturen die net binnen en uitgeprijsd zijn.

    • ..... confronteren de klant met een tafel vol met monturen.

    • ..... verwarren in plaats van ontwarren.

    • ..... geven (te) vaak brillen 'op zicht' mee naar huis.

    • ..... bestellen heel vaak zichtmonturen voor klanten.

    • ..... inventariseren voldoende de wensen en behoeften van de klant.

    • ..... stellen voldoende open vragen.

    • ..... zijn soms langdradig en durven niet 'to the point' te komen.

    • ..... luisteren niet goed naar de klant.

    • ..... hebben onvoldoende oog voor non verbale communicatie.

    • ..... maken geen tussentijdse resumés.

    • ..... vertalen de verkregen informatie onvoldoende naar kijkoplossing(en).

    • ..... denken te vaak voor de klant.

    • ..... hebben onvoldoende kennis van nieuwe producten.

    • ..... en kunnen de voordelen voor de klant niet goed doorvertalen.

    • ..... hebben moeite met het verkopen van de toegevoegde waarde(n).

    • ..... kunnen dit niet in Jip & Janneke taal uitleggen.

    • ..... overladen de klant regelmatig met 'technische verbale diarree'.

    • ..... bieden onvoldoende alternatieven als goed-, beter-, best-optie aan.

    • ..... hebben onvoldoende overtuigingskracht tijdens het adviseren.

    • ..... kunnen niet goed overweg met weerstanden als:
      • 'Wat bent u duur?'
      • 'joh, al die monturen zijn toch hetzelfde'
      • en 'Ik krijg toch zeker wel wat korting?'

    • ..... durven de verkoop niet krachtig en effectief af te ronden.

    • ..... hebben onvoldoende telefoonetiquette.

    • ..... verkopen te weinig meerdere kijkoplossingen aan één klant.

Geïnteresseerd

Geïnteresseerd in coaching, stuur dan een mail naar mijn e-mailadres. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.