Quickscan
Voor wie is een verkooptraining geschikt?
Tijdens intakegesprekken voor verkoop- of communicatietrainingen hoor ik vaak dezelfde statements van mijn opdrachtgevers. Hieronder treft u een aantal van de meest genoemde statements aan. Tijdens mijn observaties in hun optiekbedrijven krijg ik dit in praktijksituaties vaak bevestigd.
Herkent u één of meerdere van deze statements in deze quickscan hieronder dan wil Optical Support graag een contributie leveren. Wij kunnen het verbeterpotentieel en de daarvoor benodigde coaching- en opleidingsmogelijkheden met u bespreken.
Mijn medewerker(s) (m/v)…
-
- ..... maken tijdens de begroeting onvoldoende contact met de klant.
- ..... voelen zich soms onzeker tijdens klantencontacten.
- ..... behouden tijdens het verkoopgesprek onvoldoende de leiding.
- ..... adviseren ‘conservatieve’ monturen.
- ..... verkopen vaak ‘veilige’ monturen, zoals bijv. randloze- of glasbrillen.
- ..... adviseren het liefst monturen die net binnen en uitgeprijsd zijn.
- ..... confronteren de klant met een tafel vol met monturen.
- ..... verwarren in plaats van ontwarren.
- ..... geven (te) vaak brillen 'op zicht' mee naar huis.
- ..... bestellen heel vaak zichtmonturen voor klanten.
- ..... inventariseren voldoende de wensen en behoeften van de klant.
- ..... stellen voldoende open vragen.
- ..... zijn soms langdradig en durven niet 'to the point' te komen.
- ..... luisteren niet goed naar de klant.
- ..... hebben onvoldoende oog voor non verbale communicatie.
- ..... maken geen tussentijdse resumés.
- ..... vertalen de verkregen informatie onvoldoende naar kijkoplossing(en).
- ..... denken te vaak voor de klant.
- ..... hebben onvoldoende kennis van nieuwe producten.
- ..... en kunnen de voordelen voor de klant niet goed doorvertalen.
- ..... hebben moeite met het verkopen van de toegevoegde waarde(n).
- ..... kunnen dit niet in Jip & Janneke taal uitleggen.
- ..... overladen de klant regelmatig met 'technische verbale diarree'.
- ..... bieden onvoldoende alternatieven als goed-, beter-, best-optie aan.
- ..... hebben onvoldoende overtuigingskracht tijdens het adviseren.
- ..... kunnen niet goed overweg met weerstanden als:
- 'Wat bent u duur?'
- 'joh, al die monturen zijn toch hetzelfde'
- en 'Ik krijg toch zeker wel wat korting?'
- ..... durven de verkoop niet krachtig en effectief af te ronden.
- ..... hebben onvoldoende telefoonetiquette.
- ..... verkopen te weinig meerdere kijkoplossingen aan één klant.
Geïnteresseerd
Geïnteresseerd in coaching, stuur dan een mail naar mijn e-mailadres. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.